Translate

úterý 26. září 2017

My Borneo Adventure - Day 8

Uz kdyz jsem tu dovolenou planovala mi Bako National Park z fotek prisel uzasnej, ale netusila jsem, ze to muze jeste nekolikanasobne predcit ocekavani! And it did, indeed!

Narodni park Bako je asi hodinu jizdy autobusem na vychod od Kuchingu. Respektive, Bako village je misto, kde vas autobus vysadi, odtud se do parku musi lodi, nejdriv po rece, a pak po mori. Mistnim cervenym autobusem jsem se tak dohrkala az k Bako village jetty, odkud vyplouvaji lode smer park. Usmevne bylo, ze jsem se v autobuse potkala s par lidmi, kteri byli den predtim na orangutanech. No, je videt, co jsou oblibene turisticke atrakce! Mlady polsky par vypadal znacne nesportovne, a nejevil zajem o nejakou konverzaci, a sve esotericky etericky vypadajici Spanelky taky nevypadaly, ze ledaji spolecnost, nehlede na jejich mizernu anglictinu. Nevadi. Koupila jsem si lodni listek a zaplatila vstup do parku, na prepazce me zejmena ale zaujalo oznameni, ze koupani je v rece a na ostrove zakazano kvuli krokodylum..hm! A opravdu, kdyz jsme nasutpovali na lod, tycila se tam vystrazna cedule, jako ze bacha na krokodyli. Bavila jsem se pak cestou zpatky s jednim z mistnich a vyptavala se, jestli je to jen strasidlo pro turisty, nebo jetli tu vazne krokodyli jsou a smal se a rikal, ze jasne ze jsou. Tak jsem se ho ptala, jestli nejakeho videl, a koukal na me, jako bych byla blazen..ne, tady ve vesnici ne, ale kdekoli vys po rece jasne ze jo. Rikal to jako by to byla veverka, nebo kocka domaci, kterou preci za svuj zivot videlo kazde dite... No, jsem asi rada, ze jsem si vsugerovala ze  je jen bububu na turisty, jinak bych asi cestou lodi byla trochu vic nervozni! Zejmena cestou tam, kdy lod byla plna, takze asi 12 lidi, a meli jsme porandej ponor! Voda v rece je sediva a bahnita. Projizdime vesnici, na obou stranach reky jsou vesnicke domky, vypada jako chuda rybarska vesnicka, vetsina domu jako by byla na murich nozkach, kazdy ma lod, protoze bez lodi si neskrtnete. Mistni posedavaji kolem nebo neco kuti a ja si rikam, jaky to asi musi byt zivot.... Brazdime reku, v nekterych usecich jsou ostavene z drevenych kulu takove zatarasy, ktere urcuji, kudy smi lode jezdit, a kde uz je moc melcina. A pak uz vyjedeme ustim reky do more. Zacinaji se objevovat prvni piskovcove skaly a a vesnici vystridala bujna tropicka zelen. Jizda trva asi 15 minut, a pak najednou motor zpomali. Jsme nedaleko pisecne plaze, nikde zadne molo. Asi jen pauza, rikaji si vsichni. Pak se ale pomalucku priblizujeme k plazi a kormidelnik najendou rika: "Zacnete se zouvat, pristavame". Meli byste videt to absolutni zmateni v obliceji tech lidi na lodi. Proste tu neni molo, vystupuje se do vody a na plaz se jde pesky. Easy and clear!Zouvam se, ale osttani porad jen cumi. Nechapou, totalni zmateni, no pohled k popukani! Pak jsou nekteri, co si mysli, ze tu jen tak zastavujeme na foceni nebo tak, a ze pak jako jedeme dal. Takze bosi vyskakuji z lodi jen s fotakem... nacez na nimi kormidelnich vola, at si dojdou pro ty boty a batohy, ale prej odjizdi. No parada, uzasny zazitek. Vystupujeme na obri pisecne plazi, ktera je krome nas uplne opustena. Na kraji jsou skalni piskovcove utvary, v nekterych mezerach se schovavaji netopyri, po pisku behaji mini-krabi, no vypada to jako opusteny ostrov, tropical paradise. Skrz stromy projeme do centra parku, kde krome registrace a mapy jednotlivych tras je take kompex bungalovu, kde se da prespat. Hmmm...priste jedu na dva dny! Zda se, ze tu je i neco jako "jidelna", kde pro ty co tu prespavaji neco vari... No, vyrazim k mape prozkoumat, kam se vydam na vejlet. Je tu spousta moznosti, s cim jsem trochu nepocitala, ze casy uvedene na ty trasy jsou one way! Takze je vsechno potreba pocitat dvakrat tolik. Nakonec vymyslim plan, kam se vydat. Kazdy clovek se pred tim nez se vyda na trails, musi zaregistovat a nahlasit, kam jde a tak, dostanete mapu a par tipu jak jit a co videt. Je neco pred jedenactou (ac jsem vyrazela po osme, vsechn tu desne trva...no az bude tak bude!) a posledni lod odjizdi ve tri (kvuli prilovu a odlivu a krokodylum), takze nemam zas tak moc casu. Zavistive koukam na celou mapu, nejradsi bych to prochodila cely! Uklidnuju se tim, ze to sem je dve hodiny letu ze Singapuru, takze se sem na nejaky prodlouzeny vikend urcite jeste nekdy vypravim! Vyrazim teda smer Kecil trail, ktera vede k vyhledu na utes a piskovcovy "sea stack". Odtud pak uvidime, co dal stihnu. Pozdravim se s divocakem, co tu volne chodi a s opicakama, co mlsne slidi, co by komu slohli k jidlu, a pak uz se zanorim do jungle...splham nahoru, chvilku po kamenech, chvilku po korenech, chvilku po piskovcove skalnate plosine, chvilku po drevenych mustcich...no a nakonec dorazim na vyhled!! Protoze jsem vechny predesla, jsem tu prvni a nikde nikdo. No, a posudte sami podle fotek....proste nadhera!Jak vyhled nahore tak i pak se da slezt dolu na plaz...ktera je taky jak ze sna, opustena, nikde nikdo, raj! Jsem naprosto nadsena. I am loving this, this is living my life!
..verte mi, nemohla jsem se to nabazit..coz je poznat minimlane podle poctu fotek!..a to ty co jsou tady jsou jen vyber!
Ale byl cas vyrazit dal, vratila jsem se na posledni rozcesti a rozhodla se vyrazit na jeste jeden utes, ktery byl kousek. Nedalo se slezt dolu na plaz, ktera vypadala sand jeste pannecteji nez ta predchozi!..ale vyhled paradni! Cestou zpatky jsem pak jeste prosla kus okruzni trail a vylezla na vyhlidku, kam s clovek muset trochu prodrat jungli... A pak uz bohuzel zpatky do centra parku, neb s krokodylama plavat vazne nechci....a spat s divocakem nebo opicema pod sirakem bych asi taky nemusela.

Kdyz chvilku po treti zouvam boty a brodim se vodou k lodi, uz vim, ze tohle kisto rozhodne jeste nekdy chci navstivit. Uzasne, neposkvrnene, pustina, raj, nadhera.

Amazing place. Bako National Park, I will be back soon!

Bacha na krokodyli!

Sarawak river v Bako village

Bako village


Mame peknej ponor...

Sundavejte boty, vystupujeme!

Vystupujeme na plaz...

..ktera je opustena..





Mluvi za vse...

Kamos!




Bacha na padajici kokosy!
Vyrazime...




..prvni vyhledy...





Do dali....















Pokracujeme ve vyletu...



..na dalsi vyhlidku

Moje nejoblibenejsi fotka...
Jeste trochu jungle...

..a pak uz na lod...

...a zase priste!

Žádné komentáře:

Okomentovat