Translate

pátek 22. září 2017

My Borneo adventure - Day 2

Po alimatizacnim vejletovnai do hor jsem se rozhodla zaradit trochu vodniho dobrozdruzstvi na mistnich ostrovech. V okoli Kota Kinabalu je jich hodne, ale jednodusse - jinymi slovy pokud si nechcete koupit vlastni lod - se da dostat na ctyri z nich. Nejvetsi a asi nejproflaklejsi je Gaya Island se slavnymi luxusnimi resorty, dalsi oblibeny je Sapi Island hnedka naproti a Manukan Island. Posledni a nejmensi je pak Mamutik Island. No, a vzhledem k tomu, ze doporuceni, ktery je "nejlepsi" se natolik ruzni, ze jsem se nakonec rozhodla navstivit vsechny. jde to udelat bud jako celodenni tour po vsech ostrovech, nebo si muzete vybrat jen nejake.Pro zacatek jsem zvolila Gaya a Mamutik, Sapi a Manukan jsem si nechala na regereraci v patek po vystupu. Lode na vsechny ostrovy vyplouvaji z Jesserton Point. Krome kavaren a restauraci na mini molu je tam i velka ticket hall, kde jsou jedna vedle druhe nasazene prepazky ruznych spolecnosti nabizejici jak dopravu na ostrovy, tak doplnkove aktivity jako snorchlovani, potapeni, kajak, zipline a kdesi cosi blazniveho turistickeho. Rozhodla jsem se pro "Borneo Ferry tours", s lodnim listkem nafasovala zachrannou vestu a pripojila se k houfu dalsich natesenych lidi. Lode, ktere na ostrovy jezdi jsou motorove cluny asi pro 8-10 lidi, podle smradu motoru a opryskanosti si nedelejte iluze o nejake moderni lodce. Motor se rozburaci hlasite jen co mineme hlavni hrazenou zonu pristaviste. A pak se ukaze, ze to byla dobra volba, nas kormidelnik nebo ridic lode nebo jak se tomu rika, je mlady showman, takze nam z cesty dela peknou show. Zrychluje, skaceme ve vlnach jak delfini, cinsti spolucestujici kvici nadsenim, nebo mozna desem, kdyz se lod prudce naklapi na jednu a pak na druhou stranu. Vsichni se rechtaji a showman driver si to uziva. Letime na vlnach, mnohem rychleji nez ostatni lode, ktere se optoti nam jen nudne monotonne sinou. This is freedom, this is living your life, and it feels good!
Cesta na Gaya island trva asi 15 minut. Lod zastavi u dreveneho mola, jetty a my se vravorave vykulime ven z lode. Ostrovy jsou soucasti narodniho parku Tunku Abdul Rahman, ktery zasauje jak na ostrovy tak na pobrezi a podmorsky svet kolem, takze se pri vstupu na ostrov plati poplatek, conservation fee. Ale pak si tam muzete vegetit jak dlouho chcete. Teda, do posledni lode. Ja jsem mela v planu presun na Mamutik, takze jsem mela cas do dvanacti. Nejdriv jsem se bala, ze to bude malo, ale nakonec to vlastne stacilo akorat. Gaya island je velky a uprostred je v podstate jungle, kam se moc nedostanete. Kolem ostrova a castecne jeho stredem vede jungle trail, ktera je docela pekna, uzka pesinka, co se vine nahoru dolu, se spoustou lian, korenu a stromu roztodivnych tvaru a zakrutu, no tropicka jungle. Mit vic casu tak se asi da projit az na druhou stranu ostrova. ktera je asi vic turisticka, ale protoze jsem musela ve dvanact byt zpatky u mola, tak jsem zvolila jen kratsi trail, abych stihla jeste koupani! Plaz je piscita a neni nejak extra velka, teda aspon ne v te casti, kam vas vyvezou. Jak jsem rikala, pokud planujete prespani na ostrove, pak vam nezbyva nez zvolik luxus dvou mistnich resorts. Ty jsou na opacne strane ostrova, kde to je asi vic zive nez byla takhle cast. Ale protoze luxisni hotely pro me zni spis jako business travel nez dovolena, tak mi to vlastne vubec nevadilo. Z podporskeho sveta jsem byla trochu zklamana, rybicky byly, ale tak nejak byste v tech tropech tady cekali neco vic...ale obavy uplne zbytecne, to jsem jeste nevedela, co pro me pripravil Mamutik Island.
Ve dvanact skutecne priplula lod a za nasledujich 10 minut uz jsem vystupovala na mnohem malebnejsi, malem ostruvku Mamutik. That is better, that is it! Hned u vstupu prodavaji cerstve kokosy, tak si hned jeden ulovima jako trofej si ho nesu az na uplny konec plaze. Muj konec plaze. Mam to tu pro sebe. Piscita plaz, more, hory (ac bohuzel zastrene) na horizontu, co vic si prat! A to jste teprve nevideli mistni podmorsky svet! Hrozne me mrzelo, ze jsem nemela podvodni kameru nebo fotak, protoze to byla nadhera! Koraly nejruznejsich barev a tvaru a velikosti a nejbarevnejsi rybicky, co jsem kdy videla! Svitive zluto tyrkysove! Pruhate jako Nemo nebo jinak barevny Nemo. Podivne tvary a velikosti ryb, no nadhera! Odpoledne navic zacinal odliv, takze more bylo relativne melke, takze snorchlujete a misty dosahnete rukou na dno, takze jste proste uplne blizko, zda se, jako byste mohli ty rybicky chytit! Muzete si opatrne sahnout na koraly, coz je skvely pocit. Great Barrier Reef v Australii je asi jine kafe, ale udajne Borneo je hodne vyhlasena lokalita na podmorkse aktivity, takze to proste nemuze byt jen moje nadseni, proste je to tu krasny! No nemohla jsem se toho nabazit, rejdila jsem ve vode nakolikrat na poradne dlouho, prokladala to ctenim nebo prochazkami po plazi, no pohoda, co vam budu povidat, nemuzu si stezovat. A Mamutik teda rozhodne doporucuju! Nadhera, byla jsem nadsena! Kdyz jsme jako maly jezdily k mori, pamatuju si snorchlovani a pozorovani rybicek, ale tohle byl proste jiny level. Zazitek! Bohuzel je smutne, ze na plazi obcas najdete kusy ulomenych mrtvych koralu.. v mori jsou sice takove "safe points", kdyz si potrebujete odpocinout, abyste nemuseli slapat na dno a nenicili koraly, ale i tak se to bohuzel nedari na sto procent...
Posledni lod z ostrova odjizdi ve ctyri, ale z nejakeho duvodu vetsina lidi jelo driv, takze si pred ctvrtou clovej pripada ze ma plaz skutecne pro sebe. Tropical paradise!
No, bylo to skvely den! ....az na ty brutalne spaleny zada! (jako nesvitilo slunicko! ..maji tu holt takove nejake propustne mraky...no i maslicku od plavek mam vypalenou, desny!) A zitra brzsky start, Mount Kinabalu ceka. Batuzek sbaleny, vse pripraveno a ja uleham - s vrstvou kremu na zadech, dnes spim rozhodne jen na brise - spokojena. It was a good day! Very good indeed!

Jesserton Point

Nutna vybavicka...


Welcome to Gaya Island
Jungle trail

Jungle trail

Vyhledy!


Samospoust!
Gaya Island beach

Pozdrav v pisku!

Mamutik Island beach

Love fresh coconut
Plaz, more, hory na horizontu...jen to slunicko a modra obloha neni no...


And here it is, sunshine!

Pohoda....

Vyplavene koraly..

Mamutik Island

Mamutik Island
Love this place!

Žádné komentáře:

Okomentovat