Oproti mnoha
jiným asijským městům má Singapur velmi efektivní, moderní a
convenient dopravní síť. Město prošněrovává 5 linek MRT (Mass
Rapid Transit), což je takové velmi moderní metro. Kromě toho
existuje ještě LRT (Light Rail Transit), se kterým jsem zatím
ještě neměla tu čest, údajně jde ale o automatizované vlaky,
které nabližují k MRT linkám...take takové overground v Londýně
si myslím. S čím ovšem mám zkušenost jsou místní autobusy.
Linek je tu mnoho, zastávek také, ale jejich frekvence ani zdaleka
nedosahuje na Londýn, kde vám autobus zastaví doslova na každých
desti metrech (což se může zdát bezva, ale když spěcháte ráno
do práce a potřebujete rychle stihnout metro, tak bezva se vám ti
už nezdá...ostatně, možná bych tady měka nechat místo pro
Honzu na komentář!). Po zkušenostech z Lonýdna platilo takové
nepsané pravidlo, že nejdřív člověk v novoměstě musí zmánout
metro, autobusy jsou často až další level. Takový byl můj plán
i pro Singapur, dokud jsem nezjistila, že na metro bych z místa,
kde bydlím, musela jít pěšky dobrých 25 minut. To byste si
řekli, že může být pěkná procházka, ale věřte mi, že při
30 stupních a vlhkosti 300 % a snaze nedorazit do práce jako
orosený účastník maratonu, se to už tak skvělý nápad nezdá.
Inu, nezbylo než stáhnout do telefonu Citymapper pro Singapur a
začít vymýšlet trasu. Zastávka naštěstí byla hned u nosu, tak
o problém méně, staví tu jen jeden autobus, tak se všechno zdálo
hračka...až do zjištění, že některé názvy zastávek jsou
nezapamatovatelné, a to proím předpokládám, že skutečně mají
název, ne jakýsi kód ve stylu Blk 642. Další, a o mnoho
děsivější zjištění ovšem bylo, že jak,ile nastoupíte, muíte
vědět, kde vystoupitprotože jednak všechny zastávky jsoi na
znamení, ale hlavně autobus názvy zastávek nehlásí. Mé oči
marně hledaly na stěnách běžící svítící text „Next
stop...“. Žádný tam nebyl, a tak mi kůži zachránil opět
Citymapper. Každopádně se cestování autobusem, a hlavně někam
do neznáma, stalo trochu napínavou adrenalinovou záležitostí,
nad kterou se teď už spíš směju, ale usím přiznat, že mi bylo
trochu ouvej, když jsem zuřivě vyhlížela cedulku na blížící
se zastávce, abych si ověřila, že na své aplikaci počítám
správně, a že už jsme prosvištěli bez zastavení tři zastávky
místo dvou nebo čtyř. Další věc taky je, že nedáváte-li
pozor, šup, a jste blbě. Ukázkový příklad dnes, kdy jsem vesele
rozesílala fotky z tropů a taky vesele prosvištěla tu zastávku,
kde jsem chtěla vystupovat. Pozitivní věc na místních autobusech
je klimatizace, Citymapper tak dokonce má option na „heat safe“
trasy! Jak na autobusy tak na metro používám jednu kartičku,
princip je jako v londýně pay as you go. Takže si nabijete určitou
sumu a z té se vám to pak podle procestované vzdáleností
strhává. No, a jednoznačně usím říct, že oproti Londýnu je
tady cena jízdného úplné pohádka (nájem nebo cena některých
potravin to ale poměrně obstojně kompenzuje). MRT vlaky i stanice
jsou moderní (nebo aspoň ty kterými jsem doposud jela),
klimatizované (někdy alias mrazák) a zastávky jsou docela daleko
od sebe. Každopádně je to rychlý a pohodlný zplsob cestování,
taž´kže je výhoda bydle někdy v dosahu. Jo, a Singapur je plný
zákazů a věcí, za které mžete dostat pokutu, jedna z nich je
například pití nebo jídlo v metru. A to že se tyhle zákazy
dodržují, jsem si potvrdila když jsem vytáhla lahvičku s vodou a
párktát si lokla, zatímco pán stojící vedle mě mě paralyzoval
pohledem „slečno, co to děláte?“ Až pak jsem si všimla
cedule „zákaz konzumace pití či jídla pod poutou 500
singapurských dolarů“. No, a pohotově jsem lahvičku
zašroubovala a rychle jí šoupla zpátky do tašky. Naštěstí
nikdo nic neviděl ani neřekl. Na rozdíl od zážitku z čekání
na metro. Na nástupištích jsou ve většině stanic bariéry,
které se otevřou až když metro přijede. V místech, kde se
otevírají, josu na zemi nakreslené takové kóje, dvě červené z
obou stran dvěří, a jedna zelená uprstřed. Tou zelenou lidé
vystupují, ty červené jsu pro čekající nastupující lidi, aby
se neboxovali mezi dveřmi ve výstupu a nástupu a vše bylo smooth
and efficient, again! No, tak jsem vyjela eskalátory na nástupiště
a prostě se někam postavila a čekám. Ve vteřině u mě byla
droboučká dáma s tričkem „staff“ a velice slušně me
upozornila, že stojím blbě. Koukám a vida, stojím v zelené
kóji...přesunula jsem se o krok a půl vedle a všechno najednou
bylo v pořádku. ...no, všechno tu má řád, highly regulated
society. Fascinující na tom je, že to tak všichni berou
automaticky, nidko se nebouří, nerozčiluje, všcihni holt go with
the flow. A kolikrát si říkám, že to možná všechn je jenom
kulturně rozdílný peer pressure. Když tu na přechodu
všichničekají, až padne zelená, prostě se nerozejdete na
červenou, protože...nevím vlastně proč, ale je vám to najednou
blbý? Nepříjemný?A jak jsou takoví milí a slušní a hrozně
respectful, že je prostě nedokážete poslat do háje, když vás
posunou ze zelené do červené kóje... No věřte mi, je to tu
zážítek!
 |
Zelené kóje na výstup, červené na nástup...a fakt to dodržují! |
 |
Moje Smartcard na MRT a autobusy, nafasovala jsem Spidermana |
 |
Snazší hledání stanic, červeně bliká stanice, kde zrovna jste a zeleně ty kam to až jede... |
 |
...a nad dveřmi svítí, na jakou stranu se budou otevírat! |
Žádné komentáře:
Okomentovat