Translate

pátek 18. srpna 2017

I am not homeless!

Mám skluz! Děje se toho mnoho a času na psaní bylo za poslední dva týdny málo. Tak to napravuju aspoň novinkou o bydlení! Jak víte, první měsíc mi firma sehnala bydlení, což bylo super hlavně v tom, že jsem to nemusela řešit (ani platit teda, což je samozřejě takky fajn bonus!). Sice tam byly trochu zmatky se začátku kvůli mému cestování po Jihovýchodní Asii (o kterém vám stále dlužím vyprávění), ale nakonec jsem v Oasia Residence bydlela až do neděle 13. srpna. Takže když jsem v sobotu 12. srpna přistála pozdě večer s dvouhodinovm zpožděním zpátky z Číny (o tom vám taky povím, já jako jediný neasiat v místnosti!), měla jsem docela fičák na to sbalit věci a během neděle se přesunout do nového.

Hledání bytu v Singapuru byla docela pozitivní zkušenost, výrazně příjmenější než v Londýně. Možností se ukázalo mnoho a dostupnost byla taky přívětívá. Kolegové mi dali pár tipů na to, kde hledat, jakhledat a tak, ale já si po pravdě otevřela googlemaps, koukla, kde je největší zelená spot na mapě, pár víkendu předem se tam vyrazila proběhnout a očíhnout to, a bylo. Tím se hledání výrazně zjednodušilo. Co se možností týče, obecně řečeno jsou v Singapuru tři typy bydlení:

Dům-vila alias pro milionáře, co je zajímavé je, že jako cizinec tady nemůžete koupit barák..prý to vláda reguluje, aby to tu neosídlili cizinci...

Condominium alias condo, což je často komplex moderních výškových budov (15 pater a víc), kde jsou jednotlivé byty. Komplex často má v areálu bazén, tenisový kurt, posilovnu a dalších pár věciček, které jsou pro rezidenty volně dostupné. Pro expats (cizince, co se sem stěhují) je to asi nejčastější bydlení

HDB (Housing and Development Board) což jsou také výškové budovy, většinou starší, někdy zrenovované. Jde o státní bydlení, takže pro expats je to trochu tricky místo v HDB sehnat, zvlášť pokud jste nějaké hojně se vyskytující národnosti (Indové, Číňani), protože na určité oblasti jsou kvóty, kolik lidí stejné nárdnosti tam může bydlet. Je to z těhle možností asi nejlevnšjí varianta, většina rezidentů HDB jsou místní, a komplex nemá k dispozici bazén nebo ralší radovánky jako má condo

Při rozhodování jsem šla trochu s doporučením, trochu s preferencí a trochu s jistotou expat community, takže moje nové bydlíení je condo v Kingsford Hillview Peak areálu. Je to komplex jen dvou budov, relativně nových a moderních. V areálu je bezva bazén, což je velký asset! Pak tu máme pidi posilovnu a prý někde na střeše je tenisový kurt, ale to jsem ještě neprozkoumala. No a pak tu jsou takové vymožnosti jako barbecue area kde můžete grilovat, dětské hřiště, venkovní fitness centrum, reading corner a tak...no je to pěkný, přijeďte se podívat!

Bydlím v 11. patře a mám výhled relativně na zeleň, je to taková zelená pláň, kde je tartanový okruh kolem hřiště...a zeleň. Což je luxus, že nekoukám na další zástavbu. Je to severní část Singapuru, z centra tu jste metrem asi za 30 minut, vystupte na zastáve Hillview a odtud je to pěšky necelých 5minut. Kousíček je to i na autobus nebo na nějaké nákupy. Naprosit je malé obchodní centrum s restauracemi a pár kavárnami, ještě jsem to tam moc neprozkoumala, takže třeba tam je něco zábavnýho! Je to tu kousek do Dairy Farm park nebo Bukit Timah Nature Reserve nebo MacRitchie parku, což je super. Jeidný háček to má v tom, že jak je tu ráno ještě tma (ještě v sedm ráno není úplně světlo!! Zatracenej rovník!) tak běhání po trails v pralese úplně nejde, pokud nechcete riskovat, že šlápnete na varaha, že na vás skočí ospalá opice nebo do vás v letu nabourá netopýr. Takže se při ranních bezích držím světel a do divočiny radši jen za světla!

Byt je luxus! Je to nově zrenovaný byt, řekla bych 1+KK.. moderně zařízení, spousta věcí a přístorjů je nových, protože tu nidko zatím jeět+ nebydlel. Mám balkon se židličkami a stolečkem, takže můžu vysedávat venku, velké soupací dveře to tu hezky prosvětlují, což je fajn. Je tu spousta skrýtých úložných prostorů, což je taky pozitivní. Mám tu super obří větrák..a samozřejmě klimatizaaci, takže je tu dobře! No ale nejlepší věc na tomhle bytě je to, že má mezonetovou ložnici! Takže má spaní pěkně nahoře, po schůdkách schovaný, což je něco, co jsem vždycky chtěla! Tak jsem nadšená, navíc to ušetří docela dost místa a opět tu jsou bezva promyšlené skladovací prostory...takže bezva!

Process k tomu byl podlě mě docela štěstí, realiťák byl hrozně milý a helpful, a dokonce se mi podařilo vyjednat i nižší cenu! Neměla jsem žádnou předchozí zkušenost se shánením bytu před realitku, v Londýně to všechno bylo přes private landlords. Takže tohle bylo takové poprvé...no ale vše začíná jako všude prohlídkou. Když pak máte o byt zájem, sepíše se „Letter of Intent“ což je vlastně vaše nabídka tomu majiteli, trochu jako „kolik za to dáte“. Spolu s tím vypíšete šek se zálohou na jéno majitele. Všechno je extréně přísně regulované, jak jde co za sebou, kde co podepisujete, dokocne jsem si musela vyfotitt ten šek než jsem ho dala tomu realiťákovi! A podle toho, co říkal, jsou docela přísné pokuty za nedorzžení pravidel během toho procesu, takže co se bezpečnosti týče jste tu docela safe. No, a právě s tím šekem můj reliťák udělal takový „trik“,že jsme vypsali ten šek na trochu nižší cenu než si ten majitel řekl. A byla to sázka 50:50. Buď to majitel omítne, šek vrátí a budu uset vypsat jiný, nebo to klapne a budu platit nižší nájem. No a měla sjem štěstí, klaplo to! Další krok pak je smlouva, která má zae = klasika Singapur – spoustu pravidel...ale všechno dobrý, všechno klaplo, juch! Nebudu bezdomovec! Dalším krokem je ak nastěhování, kdy spolu všichni podepíšou další papír, takovou inventarizaci, pak vám předají klíče a kartu na vstup....a je to! Ne, teda ještě se musíte registorvat na regustru pro platbu lektřiny a vody, což byl trochu zmatek protoeže sjem se registovlaa trochu na poslední chvílíí z Číny  a to to celé zdrželo...ale nakonec dobrý, vše vyřešeno a bydlím! Jo, a další bezva bonus je,že tu neplatíte poplatky za realiťáka. Bylo to vtipný, protože když jsem se ho při viewingu ptala, kolik jsou ty fees tak na mě koukal, nechápal....a pak z něj vypadlo „what fees?“...vůbec nechápal, že někde tyhle poplatky platí ten žadatel o byt! Takže mi s naprostou samozřejostí vysvetlil, že tyhle poplatky v Singapuru platí majitel bytu...a mě hned bylo líp!

No, takže tak...už bydlím, novou adresu jsem už přidala, tak můžete psát...a můžete i přijet na návštěvu, budete vítáni.
Agato, novy byt vola!

Mam klice, je to v suchu!

..a i moje kramy tu jsou!

A takhle to tu vypada!

Bydlime tu s Agatou...

...a s velbloudem, a zelvickou! 
No a tohle je moje 'nesmutni' policka!



Žádné komentáře:

Okomentovat